Середа, 06.07.2022, 10:30
Вітаємо Вас Гість | RSS
 
Головна Психолог Реєстрація Вхід
Вітаємо Вас на сайті Управління освіти Первомайської міської ради!!!.
Меню сайта
Статистика сайту

Особливості навчання та розвитку дитини з РАС в ЗДО

За ідеї впровадження інклюзії в системі дошкільної освіти діти з РАС дедалі частіше приходитимуть до дитячого садка загального типу.

  Найхарактернішими проявами розладів аутичного спектра є такі:

*Дитина уникає емоційних контактів з іншими людьми, навіть із близькими.

*Вона не здатна до комунікації, соціальної взаємодії з дорослими та однолітками. Оточенню дуже складно привернути її увагу.

* Така дитина уникає контакту очима, не здатна виразити свій емоційний стан та зрозуміти емоційний стан інших, у неї спостерігається затримка у розвитку мовлення. *Дитина може повторювати лише окремі звуки, прості слова, почуті від дорослих.

*Для дитини характерна схильність до стереотипних самостимулювальних дій (розгойдування всім тілом, викладання предметів акуратними рядами, повторення певного звука або слова тощо). Т

*Така дитина виявляє спротив до найменших змін в організації її життя.

*Для неї характерні афективні спалахи, прояви агресії, особливо в незнайомій ситуації, коли щось не виходить, або порушується звичний для неї порядок речей, дій.

*У дитини обмежені або відсутні навички самообслуговування.

*Дитина з РАС переважно не використовує предмети за їх прямим призначенням, не грається з іграшками, як звичайні діти.

 

Найважливішою умовою ефективного розвитку і соціалізації в ЗДО  є тісний зв'язок цілої команди фахівців закладу:   вихователя-методиста,   практичного психолога,  вчителя-дефектолога,  вчителя-логопеда,   вихователя,   асистента вихователя,  музичного керівника ,  інструктора з фізкультури.  У кожного з них є свої завдання та цілі в роботі з дитиною з РАС. Утім, важливо, аби педагогічні працівники різних фахів підтримували постійну взаємодію.

Для фахівців у роботі з дитиною з РАС можуть бути визначені такі завдання:

для практичного психолога:

за допомогою використання різних психотерапевтичних методів (ізотерапія, піскова терапія, ігрова терапія) сприяти:

-         психоемоційному розвантаженню дитини;

 -         зняттю психом'язового напруження;

 -         розвитку емоційно-вольової саморегуляції;

 -         корекції дитячих страхів; організовувати роботу в малих групах з метою залучення дитини до взаємодії з однолітками.

 для вчителя-дефектолога розвивати в дитини:

-           пізнавальні процеси;

 -           сенсорні здібності;

 -           уміння слухати і чути вказівки дорослого;

-   навчати дитину спостерігати за предметно-ігровими діями дорослого і відтворювати їх    

    для вчителя-логопеда розвивати:

 -         мовлення;

 -         фонематичний слух;

-         дрібну моторику рук;

для музичного керівника залучати дитину до:

 -         слухання музики;

-         гри на музичних інструментах;

 -         участі в музично-ритмічних іграх

для інструктора з фізкультури:

 -         розвивати загальну моторику дитини, її вправність, гнучкість;

 -         залучати до рухливих ігор за правилами ;

для вихователя-методиста: 

-         координувати взаємодію та роботу фахівців з дитиною.

 Організація розвивальної роботи з кожною дитиною з РАС є індивідуальною.

Проте можна виділити окремі аспекти:

-         адаптація дитини до дитячого садка

 -         врахування специфіки психічного розвитку

 -         робота дитини в мікрогрупі дітей з нормативним розвитком -         психотерапевтичні методи і правила роботи.

Розгляньмо їх докладніше.

Адаптація дитини до дошкільного закладу

Перший етап у роботі з дитиною з РАС - це її адаптація до дошкільного навчального закладу, поступове налагодження контакту з дорослими. Дайте дитині звикнути до нових умов, середовища, соціального оточення. Взаємодію з різними фахівцями організовуйте через взаємодію з тим, кого дитина з РАС виділяє з поміж інших і ставиться прихильніше:

-         дозволяє доторкнутися до себе

 -         адекватно реагує на його прохання

-         сама приходить із запитаннями чи звертається по допомогу.

Не залучайте дитину до інтенсивної роботи з усіма фахівцями з перших днів. Спочатку вона має поступово звикнути не лише до нових людей, а й до нового приміщення. Вводьте дитину до нових приміщень дитячого садка, наприклад до кабінету практичного психолога чи вчителя-дефектолога, обережно і поступово. Якщо вона виказує незадоволення виходом за межі групового приміщення -забезпечте умови для розвивальної роботи з нею в групі. Лише після адаптаційного етапу розпочинайте роботу відповідно до індивідуальної програми.

Врахування специфіки психічного розвитку  

Пам'ятайте! Основним завданням роботи з дитиною з РАС є не засвоєння нею певних знань, а адаптація до життя в суспільстві. Для початку сформуйте в неї навички самообслуговування:

 -         миття рук

 -         одягання-роздягання

 -         приймання їжі

 -         користування столовими приборами

 -         уміння використовувати предмети найближчого оточення за призначенням -         розуміння призначення приміщень (ігрова кімната - для ігор, спальня - для відпочинку тощо). Можете застосовувати орієнтири для дитини у вигляді фотографій, піктограм, інших позначок. Багато хто з дітей залюбки розглядають фотографії, на яких зображені інші люди.

Використовуйте дидактичні іграшки: мозаїки,  шнурівки, конструктори, пірамідки, розвивальні вкладки, об'ємні багатогранники (здебільшого куби) з отворами для геометричних фігур, силуетів тварин тощо,  посібники Монтессорі, іграшки для формування в дитини вміння застібати-розстібати блискавки, ґудзики, інші застібки тощо.

Робота в мікрогрупі дітей з нормативним розвитком Наступним етапом у роботі з дитиною з РАС може бути залучення її до роботи в мікрогрупі дітей з нормативним розвитком, під час якої усіляко сприяти взаємодії дитини з однолітками. Залучати її до спільних прогулянок із групою дітей. Активну участь у цьому мають брати батьки дитини, які зазвичай є її супроводжувальними особами в закладі дошкільної освіти. Перебуваючи постійно поруч, вони можуть залучати дитину до взаємодії з однолітками - пропонувати, наприклад, поділитись іграшкою, попросити погратися чужою іграшкою тощо.

 

У роботі з дітьми з РАС використовуйте різноманітні арт-терапевтичні методи: -         піскова терапія

 -         ізотерапія

-         музикотерапія

-         ігри з водою, якщо дитина реагує на них прихильно.

Вони сприятимуть заспокоєнню, зняттю психом'язового напруження, налагодженню взаємодії.

Дотримуйтеся таких правил:

  • Ураховуйте те, що діти з РАС можуть відмовитися виконувати завдання або ігнорувати запропоновані їм види діяльності.
  • Підходьте гнучко до організації та проведення корекційних занять.
  • Коментуйте всі дії під час заняття з тим рівнем емоційності, який є прийнятним для дитини. Контролюйте силу свого голосу.
  • Уникайте різких рухів.
  • Зберігайте спокій у будь-яких проявах неадекватної, агресивної поведінки дитини. Аналізуйте та намагайтеся зрозуміти різні емоційні реакції, прояви поведінки дитини. Повторюйте стереотипні дії, що сприятиме налагодженню взаємодії між дорослим і дитиною.

Пам'ятайте, що робота з дитиною з РАС є довготривалою і потребує терпіння, докладання чималих зусиль та енергії.

 

Вхід на сайт
Пошук

Календар
«  Липень 2022  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Заклади освіти ПТГ у WEB-просторі
Архів записів
Copyright MyCorp © 2022
Конструктор сайтів - uCoz