Особливості навчання та розвитку дитини з РАС в ЗДО

За ідеї впровадження інклюзії в системі дошкільної освіти діти з РАС дедалі частіше приходитимуть до дитячого садка загального типу.
Найхарактернішими проявами розладів аутичного спектра є такі:
*Дитина уникає емоційних контактів з іншими людьми, навіть із близькими.
*Вона не здатна до комунікації, соціальної взаємодії з дорослими та однолітками. Оточенню дуже складно привернути її увагу.
* Така дитина уникає контакту очима, не здатна виразити свій емоційний стан та зрозуміти емоційний стан інших, у неї спостерігається затримка у розвитку мовлення. *Дитина може повторювати лише окремі звуки, прості слова, почуті від дорослих.
*Для дитини характерна схильність до стереотипних самостимулювальних дій (розгойдування всім тілом, викладання предметів акуратними рядами, повторення певного звука або слова тощо). Т
*Така дитина виявляє спротив до найменших змін в організації її життя.
*Для неї характерні афективні спалахи, прояви агресії, особливо в незнайомій ситуації, коли щось не виходить, або порушується звичний для неї порядок речей, дій.
*У дитини обмежені або відсутні навички самообслуговування.
*Дитина з РАС переважно не використовує предмети за їх прямим призначенням, не грається з іграшками, як звичайні діти.
Найважливішою умовою ефективного розвитку і соціалізації в ЗДО є тісний зв'язок цілої команди фахівців закладу: вихователя-методиста, практичного психолога, вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда, вихователя, асистента вихователя, музичного керівника , інструктора з фізкультури. У кожного з них є свої завдання та цілі в роботі з дитиною з РАС. Утім, важливо, аби педагогічні працівники різних фахів підтримували постійну взаємодію.
Для фахівців у роботі з дитиною з РАС можуть бути визначені такі завдання:
для практичного психолога:
за допомогою використання різних психотерапевтичних методів (ізотерапія, піскова терапія, ігрова терапія) сприяти:
- психоемоційному розвантаженню дитини;
- зняттю психом'язового напруження;
- розвитку емоційно-вольової саморегуляції;
- корекції дитячих страхів; організовувати роботу в малих групах з метою залучення дитини до взаємодії з однолітками.
для вчителя-дефектолога розвивати в дитини:
- пізнавальні процеси;
- сенсорні здібності;
- уміння слухати і чути вказівки дорослого;
- навчати дитину спостерігати за предметно-ігровими діями дорослого і відтворювати їх
для вчителя-логопеда розвивати:
- мовлення;
- фонематичний слух;
- дрібну моторику рук;
для музичного керівника залучати дитину до:
- слухання музики;
- гри на музичних інструментах;
- участі в музично-ритмічних іграх
для інструктора з фізкультури:
- розвивати загальну моторику дитини, її вправність, гнучкість;
- залучати до рухливих ігор за правилами ;
для вихователя-методиста:
- координувати взаємодію та роботу фахівців з дитиною.
Організація розвивальної роботи з кожною дитиною з РАС є індивідуальною.
Проте можна виділити окремі аспекти:
- адаптація дитини до дитячого садка
- врахування специфіки психічного розвитку
- робота дитини в мікрогрупі дітей з нормативним розвитком - психотерапевтичні методи і правила роботи.
Розгляньмо їх докладніше.
Адаптація дитини до дошкільного закладу
Перший етап у роботі з дитиною з РАС - це її адаптація до дошкільного навчального закладу, поступове налагодження контакту з дорослими. Дайте дитині звикнути до нових умов, середовища, соціального оточення. Взаємодію з різними фахівцями організовуйте через взаємодію з тим, кого дитина з РАС виділяє з поміж інших і ставиться прихильніше:
- дозволяє доторкнутися до себе
- адекватно реагує на його прохання
- сама приходить із запитаннями чи звертається по допомогу.
Не залучайте дитину до інтенсивної роботи з усіма фахівцями з перших днів. Спочатку вона має поступово звикнути не лише до нових людей, а й до нового приміщення. Вводьте дитину до нових приміщень дитячого садка, наприклад до кабінету практичного психолога чи вчителя-дефектолога, обережно і поступово. Якщо вона виказує незадоволення виходом за межі групового приміщення -забезпечте умови для розвивальної роботи з нею в групі. Лише після адаптаційного етапу розпочинайте роботу відповідно до індивідуальної програми.
Врахування специфіки психічного розвитку
Пам'ятайте! Основним завданням роботи з дитиною з РАС є не засвоєння нею певних знань, а адаптація до життя в суспільстві. Для початку сформуйте в неї навички самообслуговування:
- миття рук
- одягання-роздягання
- приймання їжі
- користування столовими приборами
- уміння використовувати предмети найближчого оточення за призначенням - розуміння призначення приміщень (ігрова кімната - для ігор, спальня - для відпочинку тощо). Можете застосовувати орієнтири для дитини у вигляді фотографій, піктограм, інших позначок. Багато хто з дітей залюбки розглядають фотографії, на яких зображені інші люди.
Використовуйте дидактичні іграшки: мозаїки, шнурівки, конструктори, пірамідки, розвивальні вкладки, об'ємні багатогранники (здебільшого куби) з отворами для геометричних фігур, силуетів тварин тощо, посібники Монтессорі, іграшки для формування в дитини вміння застібати-розстібати блискавки, ґудзики, інші застібки тощо.
Робота в мікрогрупі дітей з нормативним розвитком Наступним етапом у роботі з дитиною з РАС може бути залучення її до роботи в мікрогрупі дітей з нормативним розвитком, під час якої усіляко сприяти взаємодії дитини з однолітками. Залучати її до спільних прогулянок із групою дітей. Активну участь у цьому мають брати батьки дитини, які зазвичай є її супроводжувальними особами в закладі дошкільної освіти. Перебуваючи постійно поруч, вони можуть залучати дитину до взаємодії з однолітками - пропонувати, наприклад, поділитись іграшкою, попросити погратися чужою іграшкою тощо.
У роботі з дітьми з РАС використовуйте різноманітні арт-терапевтичні методи: - піскова терапія
- ізотерапія
- музикотерапія
- ігри з водою, якщо дитина реагує на них прихильно.
Вони сприятимуть заспокоєнню, зняттю психом'язового напруження, налагодженню взаємодії.
Дотримуйтеся таких правил:
- Ураховуйте те, що діти з РАС можуть відмовитися виконувати завдання або ігнорувати запропоновані їм види діяльності.
- Підходьте гнучко до організації та проведення корекційних занять.
- Коментуйте всі дії під час заняття з тим рівнем емоційності, який є прийнятним для дитини. Контролюйте силу свого голосу.
- Уникайте різких рухів.
- Зберігайте спокій у будь-яких проявах неадекватної, агресивної поведінки дитини. Аналізуйте та намагайтеся зрозуміти різні емоційні реакції, прояви поведінки дитини. Повторюйте стереотипні дії, що сприятиме налагодженню взаємодії між дорослим і дитиною.
Пам'ятайте, що робота з дитиною з РАС є довготривалою і потребує терпіння, докладання чималих зусиль та енергії.
|